Nicoya rekryterar Investment Director

David Karlsson har den 1 oktober tillträtt rollen som partner och Investment Director på Nicoya. Han kommer närmast från den svenska investmentbanken Carnegie, där han haft rollen som aktiechef i Sverige.
David Karlsson kommer att ansvara för generella investeringsfrågor, kapitalanskaffningar, investerarrelationer och utvärdering av investeringar i Nicoya. Han kommer att ingå i Nicoyas ledningsgrupp och även ingå som styrelsemedlem i de olika portföljbolagen.

- Nicoya växer samtidigt som intresset från investerare har ökat dramatiskt. Vi har därför intensifierat vårt arbete mot potentiella investerare ytterligare och här kommer David bli ett strategiskt viktigt tillskott. Med sin erfarenhet kommer han att spela en avgörande roll i både Nicoya och dess portföljbolag, säger vd Christopher Slim.

Foodtech-trenden blir allt starkare
Fler konsumenter lever en mer hälsosam livsstil, vill äta nyttigare och väljer alternativ som kan producera på hållbara villkor med mindre klimatpåverkan. Konsumenternas ökade medvetenhet tvingar matindustrin till fundamentala förändringar vilket driver tillväxten av nästa generations livsmedel i en allt snabbare takt. Pågående global megatrend skapar intressanta affärsmöjligheter med stor potential inom foodtech och impact investing. Enbart marknaden för växtbaserat protein förväntas årligen växa med 30 procent de kommande tio åren.

- Det finns en fantastisk potential inom nästa generations livsmedel rent kommersiellt. Samtidigt som det på riktigt bidrar till en bättre värld. Jag har följt Nicoya en längre tid och ser med spänning fram emot att arbeta med teamet och foodtech-investeringar, säger David Karlsson.

Foodtech-trenden inom livsmedelssektorn är en av de starkast växande megatrenderna i västvärlden med en årlig marknadstillväxt på 15 procent på en marknad värderad till 700 miljarder dollar.

David Karlsson har tillbringat de senaste femton åren på den svenska investmentbanken Carnegie, senast i rollen som aktiechef i Sverige. På Carnegie har han varit ordförande i Wealth managements investeringskommitté och ansvarat för kapitalanskaffningar i onoterade bolag.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Christopher Slim, VD

christopher.slim@nicoya.se

David Karlsson, Investment Director

david.karlsson@nicoya.se

About Nicoya
Nicoya is an investment company with the focus of owning and developing companies operating to develop the future of food. With a data-driven approach and deep industry knowledge, we identify interesting investment objects that operate in between food and technology, where the application of technology is used to improve agriculture, food production, supply chain and distribution channels. Through active ownership, Nicoya's ambition is to become the Nordic leading investor and accelerator for companies operating in the food tech industry that want to contribute to a more sustainable world.
Read more about us!

OUR TEAM